همه چیز درخصوص انسداد لوله رحم

یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروزه زنان زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند، انسداد لوله رحم است. گفتنی است که لوله های رحمی که آن ها را تحت عنوان فالوپ نیز نامگذاری می کنند، دارای نقشی بسیار حائز اهمیت در باروری هستند. به عبارت دیگر فرد در صورتی موفق به بارداری می شود، که از لوله های رحمی سالمی برخوردار باشد. این لوله ها در طرفین رحم واقع شده و ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با تخمدان ها دارند.

هنگامی که زمان تخمک گذاری فرد فرا می رسد، تخمکی که از تخمدان آزاد می شود، به وسیله لوله های فالوپ گرفته می شود. در این حین اسپرم نیز از راه واژن به رحم فرد و لوله های فالوپ وی وارد شده و در میانه های مسیر با تخمک گرفته شده ترکیب می گردد. این عمل را تحت عنوان لقاح نامگذاری می کنند. در ادامه به بررسی ابعاد متفاوت انسداد لوله رحم در باروری بانوان خواهیم پرداخت.

چسبندگی و انسداد لوله رحم

علت انسداد لوله رحم چیست؟

در صورت بروز انسداد لوله های رحمی و یا هنگامی که تحرک این لوله ها کاهش یابد، اختلالات قابل توجهی در عملکرد این لوله ها رخ می دهد. همین امر زمینه ای را فراهم می سازد که عمل لقاح با مشکل مواجه شده و فرد موفق به باروری نگردد.

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که علت انسداد لوله رحم چیست؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که انسداد لوله رحم و چسبندگی آن در اثر عوامل متعدد و متنوعی ایجاد می شود که از جمله مهم ترین آن ها می توان به عفونت های منتقل شده با رابطه جنسی، التهاب لگنی، اندومتریوز، ترشحات مخاطی غلیظ و… اشاره نمود.

گفتنی است که انسداد لوله رحم دارای حالات گوناگونی است که گاهی به صورت کامل، گاهی به صورت ناقص و در مواردی یک طرفه یا دو طرفه بروز می یابد. لازم به ذکر است که انسداد کامل انتهای لوله موجب جمع آوری مایع و عفونت در این لوله ها شده و باعث ایجاد مشکلات متعددی می شود. این حالت را هیدروسالپنکس می نامند.

علائم انسداد لوله رحم

لازم است بدانید که بسیاری از افرادی که به مشکل انسداد لوله رحم و ناباروری مبتلا هستند، هیچ گونه علائمی ندارند. این دسته از افراد غالبا هنگامی که به انجام اقدامات تشخیصی روی می آورند، متوجه مشکل وجود می شوند.

از جمله مهم ترین علائمی که افراد مبتلا به انسداد لوله رحم با آن مواجه می شوند، نازایی و تاخیر در ناباروری است. دیس منوره یا قاعده های دردناک، دردهای لگنی، درد در حین برقراری رابطه جنسی و… از دیگر علائم موجود در زمینه انسداد لوله رحم هستند.

تشخیص انسداد لوله رحم

بررسی لوله های فالوپ در زمان مشکوک بودن ابتلا مشکل مذکور از راه های مختلفی امکان پذیر است که هر پزشکی با توجه به تشخیص خود به استفاده از یکی از این روش ها می پردازد. روش هایی که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم، به منظور ارزیابی وضعیت لوله های فالوپ مورد استفاده قرار می گیرند.

• عکس رنگی رحم

هیستروسالپنگوگرافی که نام عامیانه آن عکسبرداری رنگی از رحم است، نخستین گام برای بررسی وضعیت لوله های فالوپ می باشد. برای انجام این کار ماده حاجب را از طریق واژن به رحم فرد وارد نموده و بدین ترتیب زمینه ای را فراهم می سازند که کله حفره درونی رحم و لوله های فالوپ به خوبی قابل مشاهده باشند. با این کار پزشک می تواند اطلاعات مورد نیاز خود از انسداد لوله رحم را به دست آورده و بر اساس آن به نتیجه مناسب دست پیدا کند.

• هیدروسونوگرافی

این روش یکی از بهترین و مناسب ترین جایگزین ها برای عکس رنگی رحم به شمار می آید. لازم به ذکر است که در روش هیدروسونوگرافی به جای استفاده از ماده حاجب به استفاده از سرم سالین می پردازند. گفتنی است که روش مذکور فاقد درد بوده و در مطب نیز به سادگی قابل انجام است.

• لاپاراسکوپی

این روش را نیز به منظور تشخیص ابتلا و یا عدم ابتلا به انسداد لوله رحم مورد استفاده قرار می دهند.

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده، این است که آیا امکان بارداری فرد مبتلا به انسداد لوله رحم وجود دارد یا خیر؟

لازم به ذکر است که افراد مبتلا به انسداد لوله رحم نیز در شرایطی از شانس باردار شدن برخوردار هستند. در صورتی که انسداد لوله های رحمی در فرد یکطرفه باشد، بارداری وی با تاخیر رو به رو خواهد شد. اما گاهی دیده شده است که فرد ضمن ابتلا به انسداد دو طرفه لوله های رحمی، دارای سن بالایی بوده و امکان باز کردن انسداد رخ داده نیز وجود ندارد. در چنین شرایطی احتمال بارداری وی بسیار ضعیف بوده و پزشک مجبور به استفاده از روش های کمک باروری نظیر آی وی اف می باشد.

انسداد لوله رحم یکطرفه

درمان انسداد لوله رحم

اگرچه درمان های مختلفی برای پایان دادن به انسداد لوله های فالوپ وجود دارد، اما انتخاب نوع درمان تابع میزان زخم موجود و محل انسداد می باشد. بسیاری از پزشکان جراحی را بهترین روش برای خلاصی از انسداد لوله های فالوپ می دانند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در این روش لوله های رحمی مسدود شده را از داخل باز کرده و در صورت عدم امکان دهانه جدیدی را در خارج از لوله رحمی موجود ایجاد می کنند.

هدف از به کارگیری جراحی در این زمینه باز کردن لوله های فالوپ می باشد تا بدین ترتیب فرد بتواند باردار شود. البته این عمل همواره موفقیت آمیز نیست، چرا که بارداری بانوان به عوامل متعدد و متنوع دیگری نظیر سن، سلامتی اسپرم شریک جنسی و… بستگی دارد.

در صورتی که روند فوق الذکر برای درمان موثر واقع نگردد، پزشک به استفاده از لقاح آزمایشگاهی روی می آورد. در این روش تخمک های بارور شده را به طور مسقیم در رحم زن مستقر ساخته و زمینه بارداری وی را فراهم می سازند. بنابراین باز و یا بسته بودن لوله های رحمی در این روش نقشی در باروری فرد ندارد.

لازم به ذکر است که این جراحی نیز درست مانند هر جراحی دیگری دارای عوارضی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به زخم، عفونت، خونریزی، آسیب به اندام ها و… اشاره نمود.

انسداد لوله رحم

توصیه پایانی

بهتر است بانوان درخصوص زمان بارداری خود با پزشک متخصص در این حوزه مشورت نموده و با برنامه ریزی زمان فرزندآوری خود را مدیریت نمایند. اما به طور کلی با پیشرفت علم تا حد بسیاری می توان انسداد لوله رحم را درمان و به باروری بانوان کمک کرد.