کدام ترشحات واژن نگران کننده و کدام طبیعی است؟

ترشحات واژن معمولاً به رنگ سفید یا شفاف هستند. میزان ترشح، رنگ و غلظت آن در روزهای مختلف یک دوره قاعدگی تغییر می‌کنند، به عنوان مثال در روزهایی که تخمک گذاری انجام می‌شود (دو هفته پس از شروع دوره قاعدگی) میزان ترشح آن بیشتر می‌شود که این موارد کاملاً طبیعی می‌باشد اما هرگونه تغییر رنگ یا تغییر غیرمعمول در میزان ترشحات می‌توانند نشان دهنده عفونت یا بیماری‌های دیگر باشد که باید تحت بررسی و در صورت لزوم مداوا قرار بگیرد.

انواع ترشحات واژن

به طور کلی ترشحاتی که از واژن خارج می شود براساس نشانه های ظاهری که دارد به چند دسته مختلف تقسیم می شود.

• ترشحات سفید
  • تررشحات بی رنگ و شفاف
  • ترشحات زرد و سبز رنگ
  • ترشحات طوسی
  • ترشحات صورتی
  • ترشحات قرمز رنگ
معنی انواع ترشحات واژن

چه عواملی ترشحات طبیعی واژن را به هم می ریزد؟

به طور کلی تعدادی باکتری در واژن وجود دارند که رشد آن‌ها به عوامل مختلفی مانند سطح اسیدیته و ترشح هورمون‌ها بستگی دارد، هر عاملی که این تعادل را بر هم بزند منجر به عفونت یا رشد بیش از حد باکتری‌های طبیعی می‌شود، برخی از عواملی که موجب برهم خوردن این تعادل می‌شوند عبارتند از:

• مصرف آنتی بیوتیک‌ها
• مصرف قرص‌های ضد بارداری
• دوش واژینال
• بیماری دیابت
• التهاب یا تحریک واژن
• لباس زیر تنگ یا لباسی که از الیاف مصنوعی ساخته شده باشد
• استفاده از پد یا تامپون
• سطوح پایین استروژن (در زمان یائسگی)

ترشحاتی که توسط عفونت ایجاد می‌شوند

ترشحات واژن ممکن است توسط عفونت‌های زیر ایجاد شده باشد.

• مخمر: کاندیدا که نوعی قارچ است در واقع بخشی از فلور طبیعی پوست بدن محسوب می‌شود اما در مواردی می‌تواند منجر به ایجاد عفونت نیز شود.
• گاردنرلا: نوعی باکتری است که در دستگاه تناسلی خانم‌ها وجود دارد و ممکن است منجر به واژینوز باکتریایی شود.
• تریکوموناس: یک موجود تک سلولی است که می‌تواند منجر به عفونت واژن شود.
• بیماری‌های مقاربتی: برخی از انواع بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا

کدام ترشحات واژن نگران کننده است؟

همان طور که پیشتر اشاره شد برخی تغییرات در طی چرخه قاعدگی در میزان و رنگ ترشحات عادی می‌باشد اما در صورت وجود هرکدام از تغییراتی که در ادامه اشاره می‌شود باید جهت بررسی تحت معاینه متخصص زنان قرار بگیرید.
• تغییر رنگ یا بوی ترشحات

• ترشحات سفید و کشک مانند نشانه‌ی عفونت قارچی می‌باشد.
  • ترشحات زرد، سبز یا خاکستری بیانگر تریکوموناس یا واژینوز باکتریایی است (واژینوز باکتریایی بویی شبیه بوی ماهی ایجاد می‌کند)
    • خارش: خارش معمولاً به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:
  • عفونت قارچی
  • تحریک یا هر نوع عفونت واژن
    • خشکی و تحریک واژن که منجر به رابطه جنسی دردناک می‌شود.
    • ترشحات جدید و غیرمعمول واژن که با تب، درد در ناحیه شکم یا حین رابطه جنسی ایجاد شود می‌تواند نشان دهنده یک بیماری منتقله از طریق رابطه جنسی مانند سوزاک یا کلامیدیا باشد (باید توجه داشته باشید در اکثر موارد این دو بیماری هیچ گونه علامتی ایجاد نمی کنند)

تشخیص انواع ترشحات واژن

در جلسه اول ویزیت توسط متخصص زنان ابتدا این موارد بررسی می‌شوند:
• سابقه مصرف هرگونه آنتی بیوتیک‌ در هفته‌ها و ماه‌های گذشته
• شریک جنسی جدید
• شروع علائم یائسگی
• علائم بیماری دیابت
• تغییراتی که اخیراً در سبک زندگی خود داشته‌اید یا تغییراتی که در وضعیت سلامتی و جسمانی شما ایجاد شده است.
• معاینه لگن توسط دستگاهی به نام اسپکولوم جهت بررسی دهانه رحم
• جمع آوری نمونه‌ای از ترشحات واژن حین معاینه جهت بررسی‌های آزمایشگاهی (با بررسی ترشحات توسط میکروسکوپ مطب، پزشک می‌تواند عفونت قارچی، واژینوز باکتریایی یا عفونت تریکوموناس را تشخیص دهد اما تشخیص سوزاک و کلامیدیا احتیاج به بررسی‌های آزمایشگاهی دقیق دارد که ممکن است چند روز طول بکشد)

درمان انواع ترشحات واژن بر چه اساسی صورت می گیرد؟

درمان با توجه به عامل ایجاد کننده ترشحات انجام می‌شود، بنابراین تشخیص دقیق عامل ایجاد کننده بیماری بسیار مهم است، انواع درمان ها شامل موارد زیر می‌باشد:
• عفونت‌های باکتریایی با یک یا دو دوز آنتی بیوتیک قابل درمان هستند. آنتی بیوتیک‌ها ترجیحا به صورت خوراکی تجویز می‌شوند اما در برخی مواقع ممکن است پزشک با توجه به شرایط بیمار پماد یا ژل واژینال را تجویز نماید که جهت برطرف کردن التهاب و تسکین درد موثرتر می‌باشند.
• اگر بر اساس شرح حال و معاینات فیزیکی، بیمار مشکوک به بیماری‌های مقاربتی باشد قبل از اینکه نتایج آزمایش آماده شود، پزشک درمان توسط آنتی بیوتیک تزریقی و خوراکی را برای او شروع خواهد کرد.
• در مورد عفونت‌های قارچی، کرم‌های ضد قارچ موثر می‌باشند.
• واژینیت آتروفیک که اغلب با تغییرات هورمونی پس از یائسگی ایجاد می‌شود با هورمون درمانی تحت مداوا قرار می‌گیرند. (استفاده از پماد، حلقه‌های قرص استروژن واژینال نسبت به مصرف خوراکی قرص‌های استروژن یا چسب‌های پوستی ارجحیت دارد، زیرا بدن در معرض سطوح کمتری از استروژن قرار می‌گیرد)
• شریک جنسی شما احتیاج به درمان ندارند مگر اینکه علت بیماری شما به علت یک عفونت منتقله از طریق جنسی ایجاد شده باشد. (اگر شریک جنسی شما حین رابطه جنسی یا ادرار کردن دچار ناراحتی، درد یا ترشحات غیرمعمول باشد باید توسط پزشک معاینه شود.)

پیشگیری و کاهش ترشحات واژن با راهکارهای خانگی

• از مصرف خودسرانه هر گونه آنتی بیوتیکی پرهیز نمائید زیرا تعادل فلور طبیعی شما را از بین خواهد برد.
• از پوشیدن لباس‌های زیر غیرنخی و تنگ هنگام ورزش یا فعالیت‌های روزمره اجتناب نمائید.
• از محصولات معطر واژینال استفاده نکنید.
• در مواقعی که مصرف قرص‌های ضد بارداری موجب تغییراتی در میزان ترشح‌ها شده باشند لازم است که مصرف این قرص‌ها برای مدتی قطح شوند و از روش‌های دیگر استفاده شود.
• اگر دچار بیماری دیابت هستید، با کنترل سطح قند خون از ایجاد عفونت‌های مکرر به خصوص عفونت‌های قارچی می‌توانید پیشگیری نمائید.

source: https://www.drugs.com/health-guide/vaginal-discharge.html