لوگو دکتر مهشید کریمی
بهترین قرص برای کاهش درد پریود

بهترین قرص برای کاهش درد پریود چیست؟

در صورتی که درمان‌های خانگی برای کاهش درد پریود موثر نبودند، بهتر است به گزینه‌های درمانی پزشکی فکر کنید. نوع و شدت درد شما و علت آن، تعیین کننده درمان مناسب است. در صورتی که التهاب لگن یا عفونت‌های جنسی مسئول درد شما باشند، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند تا عفونت را رفع کند.

پزشک ممکن است برای کاهش درد پریود در روزهای اول دوره، مصرف داروهای زیر را توصیه کند:

• داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین، مفنامیک اسید و سلکوکسیب که می‌توانید بدون نسخه یا با نسخه پزشک دریافت کنید.
  • داروهای تسکین‌دهنده درد مانند استامینوفن یا داروهای ضد درد قوی‌تر مانند کدئین که مطالعات نشان داده‌اند به اندازه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در کاهش درد پریود مؤثر نیستند.
  • داروهای ضدافسردگی که گاهی برای کاهش تغییرات خلقی مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی تجویز می‌شوند.
  • برخی از داروهای هورمونی که به صورت قرص برای تنظیم دوره قاعدگی یا کنترل بارداری مصرف می‌شوند، ممکن است در کاهش شدت درد پریود موثر باشند زیرا از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند و می‌توانند گرفتگی‌های قاعدگی را کنترل کنند. البته پزشک باید در صورت تشخیص، این داروها را به شما تجویز کند.

کاهش درد پریود با خوردن قرص

درد قاعدگی در اکثر خانم‌ها بخش طبیعی چرخه قاعدگی است. در هر دوره، دیواره مخاطی رحم به تدریج شروع به ریزش می‌کند که باعث احساس دردناکی در شکم به‌صورت گرفتگی عضلانی می‌شود. این درد می‌تواند به کمر و ران هم گسترش یابد و شدت آن در هر دوره متفاوت است. در برخی موارد، درد پریود به‌صورت اسپاسم شدید و در برخی موارد به‌صورت درد مزمن و جزئی حس می‌شود.

یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که بین ۱۶ تا ۹۱ درصد خانم‌ها همیشه دردناکی یا دیسمنوره را در طول دوره قاعدگی تجربه می‌کنند. در برخی موارد، شدت درد به‌خصوص در روزهای اول به‌حدی است که توانایی فرد در انجام کارهای روزمره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما خوشبختانه در اکثر موارد، شدت درد پس از روز چهارم کاهش می‌یابد.

متأسفانه برخی از خانم‌ها به‌دلیل ناآگاهی به‌جای مراجعه منظم به پزشک برای معاینات دوره‌ای، درد قاعدگی را به‌عنوان یک مسئله طبیعی در نظر می‌گیرند و فقط به خوردن انواع مسکن یا قرص درد پریود اکتفا می‌کنند. این سبک زندگی تنها به پیشرفت سریع‌تر بیماری احتمالی کمک می‌کند.

بنابراین، بهتر است به‌صورت خودسرانه شروع به مصرف انواع مسکن نکنید و حتماباید با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین، از مراجعه منظم به پزشک برای معاینات دوره‌ای و تشخیص دقیق دیسمنوره استفاده کنید تا هر گونه مشکلی در این زمینه را به‌موقع شناسایی و درمان کنید.

کاهش درد پریود

چند روش برای پیشگیری از قاعدگی دردناک

با توجه به نظر پزشکان، رعایت تغذیه سالم و فعالیت بدنی قبل از هر دوره قاعدگی، به‌ویژه در مورد دیسمنوره اولیه، بسیار مؤثر است. برای کنترل درد پریود، بهتر است چند روز قبل از شروع دوره، از مصرف غذاهای حاوی کافئین مانند شکلات، چای، قهوه و نوشابه خودداری کنید و از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن استفاده کنید. همچنین، مصرف نمک، الکل و شکر را کاهش دهید تا از نفخ شکم جلوگیری شود.

مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B6، B1 و E و مواد معدنی کلسیم و منیزیم نیز در پیشگیری از انقباضات شدید رحم بسیار مؤثر است. با این حال، باید به‌یاد داشت که خوردن مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ در طول هر دوره قاعدگی باعث افزایش خونریزی می‌شود، بنابراین بهتر است آن‌ها را قبل از شروع دوره مصرف کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که استرس می‌تواند احتمال یا شدت درد پریود و سندرم پیش از قاعدگی را افزایش دهد. بنابراین، سعی کنید همیشه استراحت کافی داشته باشید و استرس روزانه خود را کنترل کنید. می‌توانید از تمرینات تنفسی و تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن، یوگا، پیلاتس یا تای چی برای کاهش استرس استفاده کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که خانم‌هایی که سه بار در هفته ورزش هوازی انجام می‌دهند، شدت درد پریود خود در هر دوره قاعدگی را کاهش می‌دهند.

7 راه تسکین درد پریود

درد پریود در اکثر موارد خفیف است و می‌توان آن را در خانه کنترل کرد. چندین روش درمانی خانگی برای کاهش درد پریود وجود دارد که عبارتند از:

• قرار دادن کیسه آب یا پد گرم در ناحیه شکم، لگن یا کمر
  • ماساژ آرام شکم و اطراف آن
  • گرفتن دوش آب گرم
  • انجام تمرینات بدنی سبک مانند شنا، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری
  • خوردن وعده‌های غذایی سبک و مقوی
  • ترک سیگار و مصرف الکل در روزهای اول پریود
  • استفاده از دستگاه TENS که با تحریک الکترونیکی عصب از راه پوست، با کمک جریان الکتریکی ملایم، می‌تواند شدت درد هر ناحیه از بدن را کاهش دهد.