بارداری پوچ

بارداری پوچ یا حاملگی پوچ در ابتدا همچون بارداری طبیعی است اما در ادامه علائم و نشانه هایی دارد که طبیعی نبوده و در حقیقت جنین رشد نمی کند. حاملگی پوچ که در بین خانم ها بسیار شایع است موضوع این مقاله است.

تعریف حاملگی پوچ

حاملگی پوچ به نوعی از حاملگی گفته می شود که تخمک و اسپرم با هم لقاح پیدا می کنند ولی از تخمِ بارور شده فقط یک کیسه حاملگی رشد می کند و جنین در داخل آن بوجود نمی آید.

در واقع ممکن است بنا به دلایلی جنین، کیفیت لازم برای رشد را نداشته باشد و ساک حاملگی خالی ایجاد شود.حاملگی پوچ از علل بسیار شایع سقط در خانمها می باشد.

تعریف حاملگی پوچ

علت رخ دادن بارداری پوچ چیست؟

حاملگی پوچ میتواند به علت اشکال در تقسیم سلولی، اختلال کروموزومی جنین، اسپرم یا تخمک و کیفیت بد جنین، تخمک یا اسپرم باشد.

علائم حاملگی پوچ چیست؟

در بارداری پوچ، تاخیر پریود و تست حاملگی مثبت وجود داشته و به علت ترشح هورمون HCG ( هورمون بارداری ) از جفت، خانم علایم بارداری مانند تهوع، خستگی و بی حالی و سنگینی و درد پستان را دارد. به علت عدم رشد جنین، ممکن است مادر باردار دچار لکه بینی در اوایل بارداری، درد زیر شکم و یا حتی خونریزی شدید شود.

حاملگی پوچ چطور تشخیص داده می شود؟

سونوگرافی روش تشخیص حاملگی پوچ میباشد.

بطور طبیعی، در حدود 6 هفته جنین در داخل کیسه حاملگی تشکیل می شود اما در حاملگی پوچ، ساک حاملگی در این زمان خالی است. البته گاهی میتوان آن را طبیعی در نظر گرفت، چرا که ممکن است جنین دیرتر تشکیل شود.

انجام سونوگرافی یک تا دو هفته بعد تشخیص را قطعی میکند.

نحوه درمان حاملگی پوچ چگونه است؟

یک حاملگی با ساک خالی محکوم به سقط است. گاهی بدن خانم باردار خود به این حاملگی پوچ واکنش داده و سعی در دفع محصولات حاملگی دارد.

وقتی نشانه های سقط نباشد با کمک دارو یا گاهی کورتاژ این امر حاصل میشود.

چگونه از حاملگی پوچ جلوگیری کنیم؟

متاسفانه در بیشتر موارد بارداری پوچ قابل پیشگیری نیست و معمولا یکبار اتفاق می‌افتد و بندرت یک زن آنرا ۲بار تجربه می‌کند.

وقتی سقط اتفاق افتاد قاعدگی دوباره شروع می‌شود و می‌توان برای فرزند بعدی اقدام کرد. البته بهتر است این افراد چند ماهی صبر کنند تا به بدن فرصت بازگشت به حالت عادی داده شود و فرد از نظر احساسی آمادگی پیدا کند.

جلوگیری از حاملگی پوچ

در خصوص بارداری پوچ پزشک متخصص زنان و زایمان با توجه به شرایط بیمار از راه های درمانی مختلفی استفاده می کند. انتخاب یک پزشک متبحر در درمان بیماری زنان بسیار موثر بوده و از پیش آمدن عوارض دیگر جلوگیری میشود. بهترین متخصص زنان در تهران فردی است که بتواند به موقع نوع بیماری را تشخیص داده و اقدامات لازم را برای بیمار فورا انجام دهد. دکتر مهشید کریمی فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، یکی از بهترین گزینه ها برای مراجعه بیماران است.