بارداری پوچ

بارداری پوچ چیست؟

بارداری پوچ یا حاملگی پوچ در ابتدا شبیه به یک بارداری طبیعی به نظر می‌رسد، اما با گذشت زمان، علائم و نشانه‌هایی ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد بارداری به‌درستی پیش نمی‌رود. در این نوع بارداری، کیسه حاملگی تشکیل می‌شود، اما جنین درون آن رشد نمی‌کند. در نتیجه، با اینکه بدن مادر ممکن است همچنان علائم اولیه بارداری مانند تهوع و خستگی را تجربه کند، اما در مراحل بعدی، عدم رشد جنین مشخص می‌شود. معمولاً در معاینات سونوگرافی و آزمایشات بعدی، این وضعیت تشخیص داده می‌شود و پزشک اقدامات لازم برای خاتمه بارداری را توصیه می‌کند.

[mn_aparat_single_video url=https://www.aparat.com/v/pnDzW play-button=true]

بارداری پوچ به چه معناست؟

بارداری پوچ به نوعی از حاملگی گفته می شود که تخمک و اسپرم با هم لقاح پیدا می‌کنند ولی از تخمِ بارور شده فقط یک کیسه حاملگی رشد می‌کند و جنین در داخل آن به وجود نمی‌آید.

در واقع ممکن است بنا به دلایلی جنین، کیفیت لازم برای رشد را نداشته باشد و کیسه حاملگی خالی ایجاد شود. حاملگی پوچ از علل بسیار شایع سقط در خانمها می باشد.

تعریف حاملگی پوچ

اگر در خصوص بارداری، نیاز به مشاوره با بهترین متخصص زنان در تهران را دارید می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید.👇

علت بارداری پوچ چیست؟

حاملگی پوچ ممکن است به دلایلی مانند مشکلات در تقسیم سلولی، ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین، یا کیفیت نامناسب اسپرم و تخمک رخ دهد. به همین دلیل، در پاسخ به این سوال که آیا این مشکل ناشی از زن است یا مرد، می‌توان گفت که هر دو طرف می‌توانند در ایجاد این شرایط نقش داشته باشند و به‌طور قطعی نمی‌توان منبع دقیق مشکل را تعیین کرد.

در بیشتر موارد، حاملگی پوچ به طور طبیعی خاتمه می‌یابد، اما اگر این اتفاق نیفتد و حاملگی با یک کیسه حاملگی خالی که جنینی در آن نیست ادامه یابد، پزشک در جریان مراقبت‌های بارداری می‌تواند با استفاده از کورتاژ یا دارو درمانی، به بارداری خاتمه دهد.

در بارداری پوچ مشکل از زن است یا مرد؟

در حاملگی پوچ، ممکن است که در ابتدا علائمی مشابه بارداری طبیعی مشاهده شود. خانم‌ها ممکن است با تأخیر در قاعدگی مواجه شوند و تست بارداری آنها مثبت باشد، زیرا هورمون HCG که به عنوان هورمون بارداری شناخته می‌شود، هنوز در بدن ترشح می‌شود.

این هورمون می‌تواند موجب بروز علائم اولیه بارداری مانند تهوع، خستگی، حساسیت و درد در پستان‌ها، و احساس سنگینی در بدن شود. با این حال، از آنجا که جنین در حال رشد نیست، مادر ممکن است با مشکلاتی همچون لکه‌بینی، درد در ناحیه زیر شکم، و در موارد شدیدتر، خونریزی‌های قابل توجه روبه‌رو شود. این علائم ناشی از عدم رشد جنین و تغییرات در بافت‌های بارداری است که می‌تواند نیاز به بررسی‌های پزشکی و اقدامات درمانی داشته باشد.

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد:

علائم بارداری پوچ چیست؟

در بارداری پوچ، تاخیر پریود و تست حاملگی مثبت وجود داشته و به علت ترشح هورمون HCG ( هورمون بارداری ) از جفت، خانم علایم بارداری مانند تهوع، خستگی و بی حالی و سنگینی و درد پستان را دارد. به علت عدم رشد جنین، ممکن است مادر باردار دچار لکه بینی در اوایل بارداری، درد زیر شکم و یا حتی خونریزی شدید شود.

ترشحات در بارداری پوچ چگونه هستند؟

زنانی که دچار حاملگی مولار هستند، ممکن است با علائمی مانند دفع لخته‌های خون یا ترشحات قهوه‌ای و آبکی از واژن مواجه شوند. در برخی موارد، ممکن است تکه‌هایی از بافت غیرطبیعی از بدن دفع شود که گاهی شبیه به خوشه‌های انگور کوچک به نظر می‌رسد. این نوع خونریزی معمولاً در اوایل بارداری، یعنی بین هفته‌های 6 تا 12، رخ می‌دهد و می‌تواند نشانه‌ای از وجود این نوع بارداری غیرطبیعی باشد.

بارداری پوچ چطور تشخیص داده می شود؟

سونوگرافی یکی از روش‌های اصلی برای تشخیص حاملگی پوچ است. در شرایط معمول، حدوداً در هفته ششم بارداری، جنین باید در داخل کیسه حاملگی قابل مشاهده باشد. با این حال، در حاملگی پوچ، کیسه حاملگی در این مرحله ممکن است خالی باشد و جنین تشکیل نشود. این وضعیت ممکن است در ابتدا نگران‌کننده به نظر برسد، زیرا در برخی موارد، جنین ممکن است کمی دیرتر ظاهر شود. برای تأیید قطعی وضعیت، معمولاً توصیه می‌شود که سونوگرافی مجددی یک تا دو هفته بعد انجام شود تا وضعیت نهایی بررسی شود و تشخیص دقیق‌تری حاصل شود.

نحوه درمان بارداری پوچ چگونه است؟

حاملگی با کیسه خالی به طور معمول به سقط جنین منجر می‌شود. در برخی مواقع، بدن خانم باردار به طور طبیعی به این وضعیت واکنش نشان می‌دهد و تلاش می‌کند تا مواد حاملگی را به طور خود به خودی دفع کند. در صورتی که علائم سقط به طور طبیعی مشاهده نشود، پزشک ممکن است از داروهای خاص یا روش‌هایی مانند کورتاژ برای خاتمه دادن به بارداری پوچ استفاده کند. در شرایطی که بارداری به درستی پیش نمی‌رود، اقدام برای سقط جنین لازم است، زیرا ادامه بارداری در این وضعیت ممکن است به مشکلات جدی‌تر منجر شود. به طور کلی، هدف پیشگیری از سقط و حفظ بارداری سالم است، اما در موارد حاملگی پوچ، خاتمه دادن به بارداری به منظور جلوگیری از عوارض بیشتر توصیه می‌شود.

چگونه از بارداری پوچ جلوگیری کنیم؟

متاسفانه در بیشتر موارد بارداری پوچ قابل پیشگیری نیست و معمولا یکبار اتفاق می‌افتد و بندرت یک زن آنرا ۲بار تجربه می‌کند.

وقتی سقط اتفاق افتاد قاعدگی دوباره شروع می‌شود و می‌توان برای فرزند بعدی اقدام کرد. البته بهتر است این افراد چند ماهی صبر کنند تا به بدن فرصت بازگشت به حالت عادی داده شود و فرد از نظر احساسی آمادگی پیدا کند.

جلوگیری از حاملگی پوچ

در خصوص بارداری پوچ پزشک متخصص زنان و زایمان با توجه به شرایط بیمار از راه های درمانی مختلفی استفاده می کند. انتخاب یک پزشک متبحر در درمان بیماری زنان بسیار موثر بوده و از پیش آمدن عوارض دیگر جلوگیری میشود.

بهترین متخصص زنان در تهران فردی است که بتواند به موقع نوع بیماری را تشخیص داده و اقدامات لازم را برای بیمار فورا انجام دهد. دکتر مهشید کریمی فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، یکی از بهترین گزینه ها برای مراجعه بیماران است.

سخن پایانی

به طور کلی، بارداری پوچ یک مسئله پیچیده و حساس است که برای بسیاری از زوج‌ها تأثیرات عمیقی دارد. این مشکل می‌تواند عواقب جسمی و روانی جدی برای زنان داشته باشد و نیازمند بررسی دقیق و درمان موثر است.

از طریق تشخیص سریع و مشاوره‌های مناسب، زنان مبتلا به این مسئله می‌توانند راه‌هایی برای مقابله با آن پیدا کنند. افزایش آگاهی درباره علل و روش‌های درمان، می‌تواند در کاهش بار تنش و بهبود کیفیت زندگی تأثیرگذار باشد.

سوالات متداول بارداری پوچ