تبخال تناسلی

تبخال تناسلی بیماری است که به دلیل ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به ایجاد زخم و تاول در داخل یا اطراف دهان و یا در اندام تناسلی شود.
دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد:
نوع 1: (HSV-1) منجر به تبخال دهانی می‌شود و غالباُ دهان و پوست اطراف دهان را تحت هدف قرار می‌دهد اما می‌تواند در ناحیه تناسلی نیز منجر به ایجاد زخم‌هایی شود.
نوع 2: (HSV-2) منجر به تبخال تناسلی می‌شود از راه تماس جنسی منتقل می‌شود.
هیچ گونه درمانی برای تبخال وجود ندارد اما می‌توان با اقداماتی علائم آن را کاهش داد.

شیوع ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال تناسلی در ایران

این ویروس شیوع بالایی داشته و بر اساس منابع معتبر منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت حدود 67 درصد افراد زیر 50 سال مبتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 و 13 درصد افراد زیر 50 سال مبتلا به عفونت هرپس سیمپلکس نوع 2 هستند. در ایران نیز این آمار متاسفانه وجود دارد و افراد بسیاری درگیر آن هستند. برای بررسی علائم و پیگیری روند درمان تبخال تناسلی باید نزد متخصص زنان بروید.
در ادامه به بررسی علائم، نحوه درمان و پیشگیری از این عفونت خواهیم پرداخت.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی می‌باشد که هر سال حدو نیم میلیون نفر بیمار جدید را درگیر می‌نماید. این بیماری را نباید با زگیل تناسلی اشتباه گرفت. بیماران ممکن است هیچ گونه علائمی نداشته باشند یا اینکه علائم اندکی از خود بروز دهند و به همین علت انتقال آن راحت صورت می‌گیرد.
این بیماری در حدود 87 درصد افرادی 14 تا 49 ساله که دچار تبخال تناسلی هستند تشخیص داده نمی‌شود.

درمان تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی

این بیماری با ایجاد زخم‌های کوچک در دهان، صورت، روی اندام تناسلی، داخل واژن، باسن، مقعد و راست روده بروز پیدا می‌کند. شروع بیماری با ایجاد تاول‌های پر از آب می‌باشند که بعد از مدتی می‌ترکند و سپس به زخم‌های کوچک و دردناک تبدیل می‌شوند که به مدت 2 تا 6 هفته ممکن است باقی بمانند.
برخی مواقع همراه با پدیدار شدن زخم‌ها، ممکن است علائم دیگری نیز در بیماران دیده شود که برخی از این علائم عبارت است از:

• بدن درد
  • تورم و التهاب غدد لنفاوی
  • احساس درد در هنگام ادرار کردن
  • عفونت چشم
    قبل از ایجاد تبخال ممکن است سوزش و خارش در اطراف محل ایجاد تبخال وجود داشته باشد. 4 تا 6 روز پس از اینکه تاول ترکید، پوسته‌هایی روی آن تشکیل می‌شود. تبخال دهانی 2 تا 3 هفته و تبخال تناسلی 2 تا 6 هفته زمان جهت بهبودی نیاز دارد.

بعد از ایجاد اولین تبخال‌ها ممکن است فرد در آینده نیز دوباره به تبخال تناسلی دچار شود، زیرا این ویروس برای همیشه در بدن باقی می‌ماند و به طور کامل از بین نمی‌رود اما در موارد بعد شدت علائم معمولاً کمتر می‌باشد.
تبخال تناسلی غالباُ توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 ایجاد می‌شود اما نوع 1 نیز ممکن است گاهی منجر به تبخالی تناسلی شود. (رابطه جنسی دهانی با فردی که دچار عفونت دهانی با ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 است می‌تواند منجر به ایجاد تبخال تناسلی شود)

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی دردناک به چه علت است؟

نحوه انتقال تبخال تناسلی

این ویروس بر خلاف شایعات و باورهای غلط از طریق تماس با اشیایی مانند دستگیره توالت، استفاده از استخر مشترک و یا تماس‌های معمولی منتقل نمی‌شود.
تماس عمدتاً از طریق پوست مرطوب انجام می‌شود به عنوان مثال پوست مرطوب دهان هنگام بوسیدن یا هنگام رابطه جنسی از اندام تناسلی و یا مقعد فرد آلوده می‌تواند به فرد سالم انتقال پیدا نماید.

به طور کلی راه‌های انتقال تبخال تناسلی عبارتند از:

• رابطه جنسی واژینال یا مقعدی بدوان استفاده از محافظ‌های فیزیکی مانند کاندوم
  • استفاده از اسباب بازی های جنسی مشترک
  • تماس دهانی یا تناسلی با فرد آلوده
    زمانی که علائم برای اولین بار بروز پیدا می‌کند و قبل از بهبودی، بیشترین احتمال انتقال ویروس وجود دارد، معمولاً انتقال ویروس زمانی که بیمار هیچ گونه علامتی ندارد به ندرت اتفاق می‌افتد.
    اگر در زمان زایمان طبیعی، تبخال‌های تناسلی فعال در کانال زایمان یا در واژن وجود داشته باشد احتمال انتقال ویروس به نوزاد افزایش می‌یابد.

درمان تبخال تناسلی

همان طور که اشاره شد هیچ دارویی جهت درمان تبخال تناسلی وجود ندارد اما داروهای ضد ویروسی مانند آسکیلوویر جهت جلوگیری از تکثیر ویروس می‌تواند کمک کننده باشد.
در صورت مصرف داروهای ضد ویروسی علائم سریعتر از بین می‌روند و شدت علائم کمتر خواهد بود.

راهکارهایی که به بهبود علائم تبخال کمک می‌نماید

• مصرف داروهای مسکن جهت کنترل درد
  • حمام کردن در وان آب نمک
  • پوشیدن لباس‌های گشاد جهت جلوگیری از تحریک زخم‌ها
  • خودداری از فعالیت‌های جنسی تا زمانی که علائم از بین برود
  • استفاده از وازلین روی زخم‌ها جهت کاهش سوزش و خشکی
  • استفاده از کرم و یا لوسیون‌های حاوی لیدوکائین قبل از ادرار کردن
  • کمپرس خنک جهت کاهش درد

پیشگیری از تبخال تناسلی

با توجه به اینکه تبخال تناسلی هیچ گونه درمانی ندارد بنابراین بهترین راه، پیشگیری از ابتلاء به این بیماری می‌باشد، رعایت نکاتی که در ادامه بیان می‌شود موجب عدم انتقال ویروس می‌شود.

• استفاده از کاندوم هنگام هرگونه رابطه جنسی
  • عدم رابطه جنسی با فردی که دچار علائم تبخال تناسلی می‌باشد