درمان زگیل تناسلی

بانوان باید زگیل تناسلی را جدی بگیرند!!

زگیل تناسلی در زنان یکی از بیماری‌های پوستی شایع است، که معمولا در اثر برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس اچ پی وی در بدن ایجاد می‌شود.دلایل دیگری نیز برای ابتلا به این بیماری وجود دارد اما روابط جنسی از شایع ترین آنها است. خانم‌هایی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، در صورتی که اقدام به برطرف کردن آن نکنند، ممکن است به سرطان رحم یا سرطان دهانه رحم مبتلا شوند. بنابراین رسیدگی های به موقع و انجام تست پاپ اسمیر به طور سالیانه برای جلوگیری از ابتلا زگیل تناسلی برای بانوان ضروری است.

درمان زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی چیست؟

در میان تمام بیماری های شایع زنان، زگیل تناسلی در زنان رایج ترین بیماری است. این بیماری جنسی، زمانی در بدن خانم‌ها به وجود می‌آید، که ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی در ناحیه تناسلی بروز کند. خانم‌ها باید بیشتر از خود مراقبت کنند، تا به بیماری های ویروسی مبتلا نشوند.

اما در صورتی که ناحیه تناسلی درگیر ویروس های اچ پی وی شود، احتمال بروز سرطان رحم و دهانه رحم را نیز افزایش می‌دهد. انواع التهاب دهانه رحم از جمله بیماری‌هایی است که باید جدی گرفته شود و برای آن اقدامات درمانی مناسب صورت بگیرد. ویروس های دیگری نیز وجود دارند که در بروز مشکلات زنان تاثیر گذار هستند.

بهتر است این نکته را بدانید، که زگیل تناسلی یک بیماری مسری بوده و در اثر برقراری رابطه جنسی در بدن ایجاد می‌شود. زنانی که به این بیماری مبتلا می شوند، نسبت به مردان در خطر بیشتری قرار دارند پس لازم است بیشتر به خود توجه نموده و به دنبال راه حلی برای درمان مشکل خود باشند. مراجعه به متخصص زنان برای جلوگیری و پیشگیری از عود بیماری ضروری است.

علت بروز زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی را باید نوعی عارضه پوستی به شمار آوریم، که در اثر انتقال ویروس در بدن به وجود می آید. ویروس اچ پی وی که در واقع یک نوع ویروس مسری است، از طریق برقراری رابطه جنسی به خانم ها منتقل می شود. اما با این وجود ممکن است برخی از خانم ها نیز بدون برقراری رابطه پوستی و جنسی، به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شوند. زگیل را با تبخال تناسلی اشتباه نگیرید!!

این ویروس دارای انواع مختلفی بوده و تنها برخی از آنها از خطر زیادی برخوردار هستند. در صورتی که بتوان به سرعت بروز بیماری زگیل تناسلی در زنان را تشخیص داد، به گونه‌ای که سلامت خانم ها را تهدید نکرده باشد، میتوان آن را درمان کرد. اما در صورتی که این ویروس در بدن دائمی شود، و هیچ درمانی برای آن در نظر گرفته نشود، سلول های ناحیه تناسلی را تقسیم کرده و پس از آن به سرطان تبدیل خواهد شد.

بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید، که هیچ درمان خانگی یا طبیعی قادر نیست این ویروس را به طور کامل از بدن خارج کند. بیماری که درگیر زگیل تناسلی می شود، تنها قادر خواهد بود این بیماری را کنترل نماید. که این مسئله نیز بیانگر آن است که در آینده احتمال عود گرفتن مجدد این ویروس در بدن وجود خواهد داشت.

از آنجایی که زگیل تناسلی را به عنوان نوعی بیماری پوستی میشناسیم، زمانی فرد به آن مبتلا می شود که با یک فرد مبتلا به این بیماری رابطه جنسی برقرار کند. پس مهمترین علت بروز زگیل تناسلی در زنان، رابطه جنسی با مردان مبتلا به این ویروس است. این ویروس مسری، به محض برقراری ارتباط پوستی از فرد بیمار به فرد سالم منتقل خواهد شد.

معمولا بیشتر خانم ها و آقایانی که تجربه داشتن رابطه جنسی را دارند، به طور طبیعی در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. اما اگر از سیستم ایمنی قوی ای برخوردار باشند، این ویروس به زودی از بدن آنها برطرف می شود. در صورتی که این ویروس در بدن آنها باقی بماند، تا مدت ها نمی توان آن را تشخیص داد. زیرا علائم خود را در این مدت نشان نمی دهد.

پس از آن که زگیل تناسلی در زنان به صورت برجسته بر روی پوست مشاهده شد، فرد مبتلا متوجه می شود که به این ویروس مبتلا است. زگیل‌ها اصولا دارای رنگی مشابه رنگ پوست بوده، و شبیه به گل کلم هستند. اما رنگ آنها نه خیلی روشن و نه خیلی تیره است.

علائم ابتلا به بیماری زگیل تناسلی

ویروس اچ پی وی، ویروس خطرناکی است که در زنان سرطان و زگیل تناسلی ایجاد می کند. در بیشتر مواقع بدون علائم بوده و از این رو افراد محدودی موفق می شوند آن را شناسایی کنند. اما در صورت نشان دادن علائم، می توانیم به مهمترین این علائم از جمله سوزش، خارش و ایجاد حساسیت در اطراف واژن اشاره کنیم. از دیگر علائم ابتلا به زگیل تناسلی در زنان نیز باید به موارد زیر اشاره کرد:

• شباهت زیاد زگیل تناسلی به گل کلم
  • داشتن خونریزی پس از رابطه جنسی یا علائم غیرطبیعی واژن در خانم ها ( انواع ترشحات واژن)
  • بسته شدن مجرای ادرار در صورت آلوده شدن مجاری ادرار به زگیل
  • مشاهده زگیل تناسلی در بخش های مختلف بدن، بخش هایی که در معرض تماس جنسی قرار دارند
  • مشاهده زگیل تناسلی در زنان در نواحی گلو، واژن، دهان، کشاله ران یا دهانه رحم و موارد دیگر
  • مشاهده زگیل تناسلی در مردان در نواحی ران یا کشاله ران، آلت تناسلی، اسکروتوم
  • بروز درد، سوزش و خارش و خشکی واژن

به طور کلی در بیشتر مواقع زگیل های تناسلی دردناک نبوده، و تنها ممکن است سوزش، خارش و حساسیت در محل زگیل به وجود آورند.

بهترین درمان برای زگیل تناسلی در خانم ها چیست؟

آنگونه که مشخص است، هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری زگیل تناسلی در زنان وجود ندارد. تنها با حذف کردن زگیل و ضایعات آن از روی پوست، می توان به درمان زگیل تناسلی و بهبود این بیماری کمک کرد. برای این کار نیز استفاده از برخی داروها می تواند موثر باشد. از جمله:

1. دارو و پماد در مراحل اولیه رشد زگیل تناسلی
  2. لیزر درمانی برای سوزاندن ریشه زگیل تناسلی در بدن
  3. کرایوتراپی یا انجماد زگیل تناسلی برای از بین رفتن

به هیچ عنوان از داروهای خانگی یا درمان زگیل های پوستی برای درمان کردن زگیل تناسلی در زنان استفاده نکنید زیرا این کار نه تنها مشکل بدن شما را برطرف نخواهد کرد، بلکه مشکلات دیگری را نیز به بدن شما اضافه می کند.

خانم هایی که در دوره های مشخصی اقدام به انجام پاپ اسمیر می کنند، با کمی تغییر می توانند ویروس اچ پی وی را به خوبی شناسایی کنند زیرا پاپ اسمیر تمامی سلول های غیر طبیعی پیش سرطانی را در بدن شناسایی کرده و به بیمار برای آغاز روند درمان کمک می کند.

از آنجایی که بروز زگیل تناسلی در زنان می تواند منجر به سرطان رحم در خانم ها شود، پس انجام آزمایش پاپ اسمیر می توان غیر طبیعی بودن این ویروس در بدن را تشخیص داد. علاوه بر این روش، می توان از طریق بیوپسی نیز ویروس اچ پی وی را در بدن شناسایی کرد.

پاسخ به سوالات پرتکرار خانم‌ها درباره زگیل تناسلی